سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اولدوز


ساعت 8:46 صبح چهارشنبه 88/10/9

حضرت آیت الله امینى زمانى همت به تالیف (الغدیر) گماشت و خواست خاطره سال دهم هجرت و واقعه غدیر را زنده کند که وهابیت ریشه گرفته و درصدد نابودى تمام آثار و بقایاى ائمه (علیهم السلام ) بود. وهابیها که خود ویران ساختن گنبد و بارگاه ائمه اطهار و پیامبر اکرم (صلى الله علیه و آله و سلم ) را واجب مى دانستند، همه طوایف مسلمانان را کافر مى شمردند و متهم به شرک و الحاد مى نمودند و کشتن آنان را روا مى دانستند.
علامه امینى به عنوان یک اسلام شناس ، یک مصلح و فیلسوف اجتماعى پا به میدان نهاد تا با احیاى (غدیر) مدینه فاضله اسلامى را به امت اسلامى عرضه دارد. رسالت امینى ، احیاى اندیشه هاى ناب اسلامى بود و ایشان نسبت به تهاجم گسترده غرب به اسلام نیز توجه داشت ، تهاجمى که در ترکیه با به قدرت رسیدن آتاترک و در ایران با به قدرت رسیدن رضاخان در حال توسعه بود. علامه امینى با تالیف (الغدیر) خاطرات عصر نبوى را تجدید مى کند، عصرى که سرورى از آن امت قرآنى است و رسول اکرم (صلى الله علیه و آله و سلم ) رهبرى آن را بر عهده دارد و بعد از خود على ابن ابیطالب (علیه السلام ) را به عنوان وصى و جانشین معرفى کرده است .
امینى احیاگر سنت نبوى ، با الغدیر جلوه هاى شوکت و عظمت امت اسلامى را در خاطره ها زنده مى دارد و اصل اصیل و محور حکومت قرآنى ، جریان غدیر خم را یادآور مى شود.
امینى در عصرى زندگى مى کند که شکست دولت عثمانى روى داده است ، شکستى که اگر اصل (غدیر) و رهبرى امت آن گونه که پیامبر اسلام و قرآن کریم فرموده بودند، اجرا مى شد، روى نمى داد و انگلیس را جرات آن نبود که عراق را جزء مستعمرات خویش درآورد.(1917 م )
علامه امینى در عصر افول قدرت عثمانى و جایگزینى استعمار غرب به تالیف (الغدیر) پرداخت تا با یاد غدیر دریایى خروشان و مواج از امت اسلامى فراهم آورد و سد استعمار و استبداد را فرو ریزد.
داستان بزرگ و مهم غدیر خم داستان ولایت کبرى ، داستان آراستن و کامل ساختن دین است و اتمام نعمات و خشنودى پروردگار است .
علامه نستوه در پى اسناد حدیث غدیر، 24 کتاب تاریخى و 27 محدث و 14 مفسر قرآن و 7 متکلم اسلامى را مى یابد که به نقل حدیث نبوى پرداخته اند. آنگاه راویان حدیث غدیر از صحابه پیامبر (صلى الله علیه و آله و سلم ) را به ترتیب حروف الفبا ذکر مى کند. وى 110 تن از اصحاب را نام مى برد که حدیث غدیر را روایت کرده اند و به نام 84 تابعى اشاره مى کند؛ سپس طبقات راویان حدیث غدیر از علما را بر مى شمارد. از علماى قرن دوم هجرى تا قرن چهاردهم 360 تن را ذکر مى کند که به نقل حدیث شریف غدیر موفق شده اند.
علامه مجاهد براى یافتن مدارک معتبر بارها به اقصى نقاط جهان مسافرت مى کند. از آن جمله سفرى به هند مى کند و با سید سعید العلماء موسوى فرزند شمس العلماء سید ناصر حسین نواده میر حامد حسین صاحب عبقات الانوار ملاقات مى نماید.
علامه مصلح با جمع آورى اجتماعات پیشوایان شیعه و گواهى بزرگان صحابه و شعراى حماسه سراى عصر توحید و سخنان راه پویان خستگى ناپذیر، تمامى زمینه هاى شک و تردید را از بین مى برد و معلوم مى دارد که حدیث غدیر جز از ذات پاک و بى آلایش حضرت رسول اکرم (صلى الله علیه و آله و سلم ) صادر نشده است .
سال 1364 هجرى قمرى (1324 هجرى شمسى ) چاپ اول کتاب در نجف آغاز مى شود و تا نه جلد آن به طبع مى رسد و در سراسر ممالک اسلامى و غیر آن منتشر مى شود. با پذیرش الغدیر در جهان اسلام ، واقعه غدیر به عنوان محور حرکت اسلامى و بنیان حکومت دینى و مذهبى اسلام قرار مى گیرد.

باتشکراوولدووز 


¤ نویسنده: یه نفر

نوشته های دیگران ( )