سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اولدوز


ساعت 9:43 صبح سه شنبه 88/10/15

مراحل شعور دینى انسان ؛
((آگوست کنت )) مى گوید ((شعور انسان سه مرحله رامتناویاطى مى کند؛ مرحله ربانى که در این مرحله پدیده ها را با خود قیاس مى کند و آنها را ازخود قوى تر مى داند. دوم ؛ حالت متافیزیکى است که انسان براى تببین پدیده ها، ازقواى طبیعت چشم مى پوشد و به عالم مجردات راه مى یابد.
سوم ؛ حالت علمى که آدمى پدیده ها را با یکدیگر مى سنجد.
حالت ربانى تحولات فکرى انسان از کیش
((فتیش )) آغاز مى شود که ارواح نیک و بد را در سرنوشت خود دخالت مى دهد. انگاه خدایان متعدد را پرستش مى کند؛ یعنى ارواحى که شماره آنها کمتر و داراى قدرت بیشترى مى باشند، مورد توجه و نیایش قرار مى گیرند. پس از گذشت مدتى ، این خدایان را متراکم مى کند و در یک خداى جاى مى دهد و واحد پرستى را به وجود مى آورد. واحد پرستى آن مرحله اى است که شعور انسان را ابتدا به ماوراء طبیعت و سپس به طبیعت مشغول مى کند. سیاهان بدوى نوعى نیروى ماوراء اشیاء مادى را پرستش مى کنند که توان آنها را با ارواح مقایسه کرد.
((دورکیم ))مى گوید: ((دین بدوى نفوذ و تاءثیر فراوانى در زندگى روحانى و اخلاقى و اجتماعى انسان دارد. آنچه در افکار ما مى گذرد مانند: زمان و مکان و افکار عمومى و ادراکات و قوانین اساسى ، همه را مدیون دین توتم هستیم . توجه بشر به مکان و زمان رشه اجتماعى دارد که زائیده دین است .
در بعضى از جامعه هاى استرالیائى سطح بشکل یک حلقه ادراک مى شود. زیرا چادر قبیله مانند دایره است و به تعداد بخشهائى است که جامعه داراست . تشخیص راست و چپ زائیده اجتماع است ، زیرا دست راست با مقدس و دست چپ به پلیدی بستگى دارد. در انسان حالات روحى گوناگون مانند اداراکات و خاطرات و لذت و رنج و امیال و غیره وجود دارد. فرد در مدتى که این حالات را در ذهن مى پروراند و وجود هر یک را در نظر مى گیرد، مدتى را که بهم مربوط است و در تمام اشیاء مشترک است ، تشخیص مى دهد. بنابراین تقسیم زمان ، مربوط به عصر مراسم و اعیاد و تشریفات مذهبى است ..


باتشکر اوولدووز

¤ نویسنده: یه نفر

نوشته های دیگران ( )